شناسه شاهکار چیست؟

شناسه شاهکار چیست؟ثبت نام اینترنت مخابرات مشهد، 2020، مشهد تانوما، ثبت نام ftth، ثبت نام vdsl، ثبت نام adsl

سرویس شناسه شاهکار یا (شبکه احراز هویت کاربران) سامانه‌ای برای حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی است که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است.

این سرویس جهت بررسی تطبیق بین شناسه هویتی ثبت شده برای سرویس با شناسه سرویس مورد بهره برداری قرار می گیرد. این خدمت به عنوان یکی از روش های احراز اصالت هویت مالک سرویس (نظیر تطبیق شماره تلفن همراه و کد ملی شخص حقیقی و یا شناسه ملی شخص حقوقی) مورد کاربرد خواهد بود. به موجب آن اپراتورها ابتدا، از طریق سرویس شاهکار به احراز هویت کاربران پرداخته و در صورت درستی اطلاعات آن‌ها اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. سرویس شاهکار واسطی بین اپراتور مخابراتی و مراجع هویت است که در صورت عبور کاربران از این فیلتر، به سرویس‌های ارائه شده دسترسی می‌یابند.

سرویس‌های بی‌نظیر سامانه شاهکار:

1. تعداد سیم‌کارتهای تلفن همراه به نام یک فرد:
با استفاده از سرویس شاهکار افراد می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۰۰۰۱۵۰ تعداد خطوط تلفن همراه و اپراتور مربوطه را استعلام کنند.

2. اطلاع از سرویس‌های مخابراتی مانند اینترنت پرسرعت تلفن ثابت:
سرویس‌های مخابراتی، نظیر: اینترنت پرسرعت ADSL، VDSL، FTTH را در اختیار کاربران قرار می دهد.

بعد از تخلیه پورت، برای رانژه خط تلفن، شرکت جدید (مخابرات) باید کلاسه شاهکار یا شناسه شاهکار شرکت قبلی را حذف یا غیرفعال کنید.

3. اطلاعات تلفن ثابت:
اطلاعات تلفن ثابت کاربران را در اختیار اپراتورها قرار می‌دهد.

4. اطلاع به مشترکین درباره ثبت سرویس‌های ارتباطی به نام آن‌ها:
یکی از امکانات سرویس شاهکار، ثبت سرویس‌های ارتباطی به نام آن‌ها است. اگر سرویسی با شناسه هویتی فرد در اپراتور ثبت شود، این سامانه، با ارسال پیامکی با سرشماره cra.ir به تمام خطوط فرد، اطلاع رسانی می‌کند.

5. تطبیق شناسه سرویس و شناسه هویتی:
با تطبیق شناسه سرویس و شناسه هویتی و مشخص شدن صاحبان سرویس‌های ارتباطی، هر فرد فقط و فقط با استفاده از شماره همراه خود می‌تواند از نرم‌افزارهای موبایل بانک استفاده کند، پرداخت آنلاین انجام دهد، از فروشگاههای آنلاین خرید کند و از نرم‌افزارهایی که در آن حریم خصوصی اهمیت دارد، استفاده کند. با این کار امکان کلاهبرداری و تقلب به حداقل ممکن می‌رسد.

6.  ثبت اطلاعات کاربر در شاهکار:
در این بخش از سرویس شاهکار یک کد اختصاصی به کاربر داده می‌شود که در تمام اپراتورها مشترک است. این کد تا زمانی که فعال است، فرد امکان راه‌اندازی اینترنت(رانژه) از طریق شرکت جدید را ندارد؛ حتی اگر پورت تخلیه شده باشد. برای رانژه خط تلفن، شرکت جدید باید کلاسه شاهکار شرکت قبلی را حذف یا غیرفعال کند.